Análisis de la desaparición de empresas regionales durante el período 1980 – 2000: siete casos empresariales de Ibagué
Main Article Content
How to Cite
References
Betancourt, G. (2003). De la historia empresarial a la historia organizacional, INNOVAR, 22, 199-210.
Colciencias Plataforma ScienTI. (s.f). Proyecto Observatorio de la investigación y enseñanza de la historia empresarial.
Dávila, C. (1992). Historia empresarial de Colombia: estudios, problemas y perspectivas. Monografía No. 20 serie Historía empresarial, segunda reimpresión. Bogotá: Universidad de los Andes.
García, A. y Wandosell, G. (2004). Motivaciones y obstáculos en la creación de empresas. Efectos de la experiencia empresarial, Boletín económico de ICE, Información Comercial Española, 19-36.
Kotler, P. y Armstron, G. (2008). Fundamentos de marketing. México: Pearson Educación. 8ª. ed.
Gartner, W. (1985). A conceptual framework describing the phenomenon of venture creation, Academy of management review, 10(4), 696-706. doi: 10.5465/AMR.1985.4279094.
Gideut. (2009). Empresas industriales creadas por emprendedores tolimenses durante el período 1980 – 2000: análisis crítico de los factores que incidieron en su desaparición. Proyecto de investigación. Ibagué: Universidad del Tolima.
Gimeno, J., Folta, T., Cooper, A. y Woo, C. (1997). Survival of the fittest? Entrepreneurial human capital and the persistence of underperforming firms. Administrative Science Quarterly, 42,750–783.
Gonzáles, G. (1985). Estrategias y tácticas de marketing de guerra implementadas por las principales cerveceras en Argentina. Buenos Aires: UBA.
Méndez, C. (1995). Metodología: guía para elaborar diseños de investigación en ciencias económicas, contables y administrativas. Bogotá: Mc.Graw-Hill. Segunda edición.
Ordóñez, L. (1998). Industrias y empresarios pioneros 1910-1945. Cali: Universidad del Valle.
Publicaciones Vértice S.L. (2008). Plan de marketing. Málaga: Autor.
Quintero, A. y Centeno, R. (1997). Hacendados, comerciantes y negociantes de Neiva a finales del siglo XIX. Actores, capitales, sociedades y negocios. Neiva: Universidad Surcolombiana.
Salavarrieta, M. (1989). Apuntes para la historia de la industria tolimense, 1987-1988. Ibagué: Autor.
Shane, S. (2003). A general theory of entrepreneurship. The individual – opportunity nexus. Cheltenham: Edward Elgar.
Schumpeter, J. (1944). The theory of economic development: an inquiry into profits, capital credit, interest, and the business cycle. Cambridge: Harvard University Press.
Schumpeter, J. (2002). Ciclos económicos. Análisis teórico, histórico y estadístico del proceso capitalista. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Stanton, W., Etzel, M. y Walker, B. (2004). Fundamentos de marketing. México: Mc-Graw Hill. 13a. ed.
Yukl, G. & Van Fleet, D. (1992). Theory and Research on Leadership in Organizations, M.D. Dunnette & L.M. Houghs (Eds.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology. Vol.3, Chapter 3. New York: Oxford University Press. 2nd ed., 147-198.
Torres, L. (2013). Marco referencial. Documento sin publicar. Florencia.
Varela, R. (2001). Innovación empresarial. Arte y ciencia en la creación de empresas. Bogotá: Pearson Educación de Colombia.
The authors transfer the patrimonial rights of their article to the Escuela Superior de Administración Pública - ESAP, while retaining the moral rights to their works. Articles in the journal Administración & Desarrollo are subject to the Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike Attribution License that allows third parties to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work, and create derivative works, provided that the original author is cited and acknowledged, the first publication in this journal is indicated, the work is not used for commercial purposes, and the distribution of derivative works is done under a license of the same type.
The CC BY-NC-ND license was previously used, but it was changed to CC BY-NC-SA.