Sociedades del conocimiento, saberes para el reconocimiento. Límites y desafíos actuales en Nuestra América Knowledge societies, recognition of knowledge. Current limits and challenges in Latin America
Main Article Content
How to Cite
El siglo XXI viene imponiendo distintos desafíos para las sociedades globales. Uno de ellos se encuentra en los procesos de la información y de los conocimientos, y su relación clave con el buen vivir y el vivir bien (sin limitarse al simple desarrollo) de las poblaciones a escala mundial.
Las llamadas sociedades de la información y del conocimiento concitan en la actualidad distintos debates sobre los sentidos y prácticas que devienen de la difusión de la información, y de la generación y reproducción de los conocimientos, los cuales atienden prioritariamente a cómo sería posible mejorar las condiciones de vida de las personas. Este reto resulta provocador y anima reflexiones inaplazables para Colombia en particular y para América Latina en general
The twenty first century has come with varied challenges to the global societies. One of them can be found in the information and knowledge processes and their fundamental key relationships with buen vivir and vivir bien (without restriction to the mere development) of the population in a global scale.
The so called Information and knowledge societies nowadays muster different debates about the senses and practices result of the information dissemination and the creation and reproduction of knowledge, which respond to the question on, how it would be possible to improve people’s living conditions. This challenge is appealing and it enhances urgent reflections particularly for Colombia and for Latin America in general.
References
Bruns, B. y Luque, J. (2014). Docentes excelentes: Cómo mejorar el aprendizaje en América Latina y el Caribe. Washington DC: Banco Mundial.
Buitrago Nova, J. (2015). Caracterización de los documentos por traducir requeridos por las empresas en el servicio de traducción en Bogotá, en el nuevo contexto global. Administración y Desarrollo, 45(2). Recuperado de http://esapvirtual.esap.edu.co/ojs/index.php/a/article/view/20
Carnoy, M. (2007). Cuba’s Academic Advantage: Why Students in Cuba Do Better in School. Palo Alto: Stanford University Press.
Londoño Restrepo, M. (2015). Análisis de los procesos de planeación, evaluación y control. Administración y Desarrollo, 45(2). Recuperado de http://esapvirtual.esap.edu.co/ojs/index.php/a/article/view/21
Rodríguez, J.L. (2015). CUBA: a 25 años del inicio del período especial. Espacio Crítico, 22, 70-76.
Rodríguez Hernández, J., y Alzate Pérez, V. (2015). La atención a las víctimas de la violencia por los gobiernos territoriales: entre la gestión de políticas y el burocratismo rampante. Administración y Desarrollo, 45(2). Recuperado de http://esapvirtual.esap.edu.co/ojs/index.php/a/article/view/64
Olarte Reyes, M., y Lis-Gutiérrez, J. (2015). Gestión de activos intelectuales y creación de valor. Administración y Desarrollo, 45(2). Recuperado de http://esapvirtual.esap.edu.co/ojs/index.php/a/article/view/11
Valencia Duque, F., Tamayo Arias, J., y Osorio López, K. (2015). Tecnologías de información y comunicaciones en el control fiscal colombiano. Administración y Desarrollo, 45(2). Recuperado de http://esapvirtual.esap.edu.co/ojs/index.php/a/article/view/13
The authors transfer the patrimonial rights of their article to the Escuela Superior de Administración Pública - ESAP, while retaining the moral rights to their works. Articles in the journal Administración & Desarrollo are subject to the Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike Attribution License that allows third parties to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work, and create derivative works, provided that the original author is cited and acknowledged, the first publication in this journal is indicated, the work is not used for commercial purposes, and the distribution of derivative works is done under a license of the same type.
The CC BY-NC-ND license was previously used, but it was changed to CC BY-NC-SA.