Publicado: jun 1, 2011

An empirical study of continuous process improvement (CPI) regarding public management in Spanish municipalities

Contenido principal del artículo

Manuel Francisco Suarez Barraza
Tamyco Ysa
La lógica de la modernización y mejora de la gestión pública sustentada en la aplicación de la Mejora Continua de Procesos (MCP) fue adquirida por algunos ayuntamientos españoles desde finales de la década de los ochenta y principios de los noventa, todo ello, con el fin de mejorar los servicios públicos y los procesos operativos. En esta investigación cualitativa en ayuntamientos españoles se presentan los resultados encontrados de un estudio exploratorio que ha buscado comprender ¿cómo se aplica la Mejora Continua de Procesos (MCP) en la gestión pública?, y ¿cómo impacta la aplicación de la MCP en la gestión pública? Los hallazgos de la investigación nos indican, que la aplicación de la MCP se presenta en forma de etapas evolutivas y actividades de mejora, mientras que el impacto que tiene la misma en ciertas particularidades de la gestión pública de los ayuntamientos estudiados, presenta resultados positivos en algunas de ellas, y en otras, impactos neutros
Certain Spanish city authorities updated and improved public management by adopting a continuous process improvement (CPI) approach during the late 1980s and early 1990s to enhance their public services and operating procedures. This qualitative research regarding Spanish town councils presents the findings of an exploratory study which tried to understand how CPI was applied to public management and ascertain the impact of implementing CPI on public management. It was found that CPI was being applied during evolutionary stages and improvement activities; its impact on public management in the Spanish town councils being studied here led to both positive and neutral results.
Palabras clave:
local government, Spain, Kaizen, process improvement
Kaizen, mejora de procesos, gobiernos locales, España.
Aguilar Villanueva, Luis. 2006. Gobernanza y gestión pública. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Ayuntamiento de Alcobendas. 2006. Memoria de Excelencia. Alcobendas, España: Cromotex

Ayuntamiento de Alcobendas.

Bateman, Nicola. 2005. Sustainability: the elusive element of process improvement. International Journal of Operations & Production Management 25 No. 3: 261- 276.

Bessant, John. 2003. High Involvement Innovation. Chichester West Success England: John Wiley and Songs Ltd.

Bessant, John. 2005. Enabling Continuous and Discontinuous Innovation: Learning from the private Sector. Public Money & Management 25 No. 1: 35- 42.

Biazzo, Stefano. 2000. Approaches to business process analysis: a review. Business Process Management Journal 6 No. 2: 99-107.

Berman, E. M. and J. P. West 1995. “Municipal Commitment to Total Quality Management. A survey of recent progress.” Public Administration Review 55, No. 1: 57-66.

Bowman, J., y Hellein, R., 1998. “Total Quality Management in Florida: Implementation in State Agencies”. Public Administration Quarterly 22, No. Spring: 114-130.

CAF Resource Centre 2006. CAF. Improving an organisation through self-assessment. Guideline 2006. En EU2006.fi (eds.), 4th Quality Conference for Public Administration, 27-29 de septiembre de 2006. Tampere, Finland.

Bouckaert, G. 2006. “Sustainability of Quality in Public Sector. Scientific Reporters”. En EU 2006. fi. 4th Quality Conference for Public Administration, 27-29 de septiembre de 2006. Tampere, Finland, pp. 90-105.

Browning, John.1993. The power of Process Redesign. Mckinsey Quarterly 1 No. 1: 47-58.

Buchanan, David. 2001. The role of Photography in Organizational Research: A reengineering case Illustration. Journal of Management Inquiry 10 No. 2: 151-164.

Camisón, C., Cruz, S., González, T., 2007. Gestión de la Calidad: Conceptos, enfoques, modelos y sistemas. Madrid, Prentice-Hall.

Carrión, D. 2007. “Retos de la Administración Pública Española del Siglo XXI”. En: Díaz-Méndez, A., y Cuellar-Martín, E. (eds.), Administración Inteligente, Madrid, Agencia de Evaluación y Calidad, MAP y Ayuntamiento de Alcobendas: 404.

Castiñeira, A., 1996. Estado del Bienestar y Valores Democráticos. El estado del Bienestar. Barcelona, España, Generalitat de Catalunya: 597-616.

Childe, Steve, Roger Maull, and Jay Bennet. 1994. Frameworks for Understanding Business Process Reengineering. International Journal of Operations & Production Management 14 No. 12: 22-34.

Chu, P., Huang, C., Wang. H., 2001. “ISO 9000 and Public Organizations in Taiwan: Organizational Differences in Implementation Practices with Organization Size, Unionization and Service Types”. Public Organization Review 1: 391-413.

Chu, P. Y., y Wang, H. J., 2001. “Benefits, Critical Process Factors, and Optimum strategies of successful ISO 9000 implementation in the public sector”. Public Performance & Management Review 2 no. 1:105-121.

Connor, Patrick. 1997. Total Quality Management: A selective commentary on it’s human dimensions with special reference to it’s downside. Public Administration Review 57 no. 6: 501- 509.

Cooper, Donald, and Pamela Schlinder. 2000. Business Research Methods. New York: McGraw-Hill.

Davenport, Thomas H. 1993. Process Innovation: Reengineering work through information technology. Boston MA: Harvard Business School Press.

Davenport, Thomas H., and James Short. 1990. The new industrial engineering: Information Technology and Business Process Redesign. Sloan Management Review 31 no. 4: 11-27.

Denzin, Norman, and Yvonna Lincoln. 2000.The Handbook of Qualitative Research, (2a edition). London: Sage Publications, Inc.

Deming, William Edward.1986. Out of the crisis. Cambridge Massachusetts: MIT/CAES.

Díaz-Méndez, Antonio, and Eloy Cuellar-Martín. 2007. Administración Inteligente. Madrid: Agencia de Evaluación y Calidad, MAP, y Ayuntamiento de Alcobendas.

Díaz-Méndez, Antonio (2007), “Autoevaluación EFQM y obtención del sello de excelencia en el ayuntamiento de alcobendas”. En ESADE Business School, del Módulo de Operaciones y Calidad, del Master de Dirección y Gestión Pública de ESADE Business School, Madrid, pp. 1-18.

Dunsire, Arthur, and Chris Hood.1989. Cutback Management in Public Bureaucracies. Cambridge: Cambridge University Press.

Elzinga, Jack, Thomas Horak, Chung Lee, and Charles Bruner.1995. Business Process Management: Survey and Methodology. IEEE Transactions on Engineering Management 42 No. 2: 119-128.

European Institute of Public Administration. 2003. Common Assesment Framework (On-line), febrero, 2009. Retrieved from http:// www.eipa.nl/CAF/Introduction.htm.

Eisenhardt, Kathleen.1989. Building Theories from Case Study Research”, Academy of Management Review 14 No. 4:532-550.

Eisenhardt, Kathleen and Melissa Graebner. 2007. Theory building from cases: Opportunities and Challenges. Academy of Management Journal 50 No. 1:25-32.

Echebarría, Koldo. 1994. Una década de modernización administrativa: la administración a la búsqueda de un nuevo paradigma. Paper interno de ESADE. Barcelona.

Echebarría, K., y Losada, C., (1993). “Instituciones i metodes per millorar el funcionament de l’Administració Pública”. Comité Assesor per a l’estudi de l’ organització de l’ Administració Pública: 152-155.

Echebarría, K., y Mendoza, X., 1999. “La especificidad de la gestión pública: El concepto de management público”. En Losada i Marrodan (ed.), ¿De burócratas a gerentes? Las ciencias de la gestión aplicadas a la administración del estado. Barcelona, España, Banco Interamericano de Desarrollo.

Elena, Antonio. 1998. La gestión de la calidad en la Administración General del Estado. Gestión y Análisis de Políticas Públicas 11 No. 12:29-37.

Esping-Andersen, Gosta. 1999. Social foundations of post-industrial economies. Oxford: Oxford University Press.

Esping-Andersen, Gosta. 2000. A welfare state for the 21st century. Informe presentado por la Presidencia portuguesa de la Unión Europea. Lisboa, marzo.

Farazmand, Ali. 1999. Globalization and Public Administration. Public Administration Review 59 No. 6: 509- 522.

Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP).1999. Consideraciones sobre la calidad en la Administración Local. Grupo de trabajo sobre calidad y modernización de las administraciones locales de la FEMP. Informe Interno de la FEMP, abril, pp. 1-56.

Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP) y Asociación Española para la Calidad (AEC). 2005. Informe acerca de la encuesta sobre los Servicios de Atención a la Ciudadanía. Madrid, España, FEMP y AEC, pp. 1-39.

Ferré-Bargalló, Josep María. 2006. Aplicación de ciclos de mejora en la planificación estratégica de una administración local. Paper presented at the annual CLAD (eds.), 4-5 de noviembre, Ciudad de Guatemala, Guatemala.

Font, Javier. 1997. Quality measurement in Spanish municipalities: transferring private sector Experiences. Public Productivity and Management Review. 21: 44-55.

Freeman, Robert. 1984. Strategic Management. A stakeholder approach. Boston: Pitman.

Gallego-Cuesta, Heliodoro. 2007. “Presentación de la FEMP”, En La Administración Pública sin derroches, ed. Federación Española de Municipios y Provincias y el Grupo Galgano, iii. Madrid: Federación Española de Municipios y Provincias.

Galofré, Albert. 2006. Nuevos retos en la gestión de las administraciones públicas. Paper presented en el 1er. Congreso de Excelencia en la Gestión en las Administraciones Públicas, 24-25 de mayo, Bilbao, Spain.

Garvin, David. 1998. The processes of organization and management. Sloan Management Review: 33-50.

Gaster, Lucy, and Amanda Squires. 2003. Providing Quality in the Public Sector. Maiden Head: Open University Press.

George, Carol, Fraser Copper, and Alex Douglas. 2003. Implementing the EFQM excellence model in a local authority”, Managerial Auditing Journal 18 No. 1-2:122-127.

Giner-Rodríguez, Enric. 1998. La introducció d’ un sistema gerencial: el caso de l’ Adjuntament d’ Esplugues de Llobregat. Comunicacions de la Diputació de Barcelona 13:1-26.

Giner-Rodríguez, Enric. 2003. Un modelo de Calidad para la Administración. Anurario FAR: 1-8.

Glaser, Barney. 2004. Remodelling Grounded Theory. Qualitative Social Research 5 no. 2, febrero, http//:www. qualitative-research.net/fqstexte/2- 04/2-04glaser-e.htm): Artículo 4. (Accesed, marzo 2009).

Gulledge, Thomas and Rainer Sommer. 2002. Business Process Management: Public Sector Implications. Business Process Management Journal 8 No. 4:364-376.

Hammer, Michael and James Champy. 1993. Reengineering the corporation: A manifesto for Business Revolution, New York: Harper Business.

Harkness, Warrem, William Kettinger, and Albert Segars. 1996. Sustaining Process Improvement and Innovation in the information services function: Lessons learned at the Bose Corporation. MIS Quarterly 20 No. 3:349-368.

Harrington, H. James. 1991. Business Process Improvement; The breakthrough strategy for Total Quality, Productivity and Competitiveness. New York: McGraw-Hill.

Hazlett, Shirley-Ann and Frances Hill. 2000. Policy and practice: an investigation of organizational change for service quality in the public sector in Northern Ireland. Total Quality Management 11 No. 4-6:515-520.

Hill, Ch. y Jones, G. 2011. Administración Estratégica, un enfoque integral, Cengage Learning.

Houston, Don and Mijo Katavic. 2006. Quality in a New Zealand Local Authority: A case study. Total Quality Management and Business Excellence 17 no. 4: 425-438.

Hsieh, An-Tien, Chou, Chien-Hen, and Chen, Chin-Mei. 2002. Job standardization and service quality: a closer look at the application of Total Quality Management to the public sector. Total Quality Management 13 no. 7: 899-912.

Huber, E., y Stephens, J., 2000. “The political Economy of Pension Reform: Latin American in Comparative Perspective”. OCDE Occasional Paper: 1-7.

Imai, Masaaki. 1986. Kaizen-The key to Japan’s Competitive Success. New York: Random House.

Innerarity, D. 2006. “El poder cooperativo: otra forma de gobernar”. Cuadernos de Liderazgo de ESADE Facultades, No. 2:1-18, Barcelona.

Jacobs, B., y Suckling, S., 2007. “Assessing customer focus using the EFQM Excellence Model: a local government case”. The TQM Magazine 19 No. 4:366-378.

Kezbom, Deborah.1996. Business Process Reengineering: What it is, What it is not!”, Transactions of AACE International: 3.1-3.3.

Kingdon, John. 2002. Agendas, alternatives and public policies. London: Longman Put Group.

Lasierra, José Manuel. 2007. Labour relations in the Spanish public administration in a context of change. The role of context and regulation. International Journal of Public Sector Management 20 No. 1:63-74.

Leonard-Barton, Dorothy. 1990. A dual methodology for case studies: Synergistic use of a longitudinal single site with replicated multiple sites. Organization Science 1 No. 3:248-266.

Longo, Francisco. 2004. Mérito y Flexibilidad. La gestión de las personas en las organizaciones del sector público. Barcelona: Paidos, Empresa.

Longo, Francisco 2008. “Los directivos públicos ante los retos de la gobernanza contemporánea”. En Los escenarios de la gestión pública del siglo XXI, ed. Longo e Ysa, 15-36. Barcelona: Escola d’Administración Pública de Catalunya y Ediciones Bellaterra.

López-Camps, Jordi and Albert Gadea-Carrera. 2001. Una nueva administración pública. Estrategias y Métodos para mejorar la calidad y la eficiencia del e-gobierno. Bilbao, España: Instituto Vasco de la Administración Pública.

MacDonald, John.1995. Together TQM and BPR are winners. TQM Magazine 7 no. 3:21-25.

MacIntosh, Robert. 2003. BPR: alive and well in the public sector. International Journal of Operations & Production Management 23 No. 3: 327-344.

Maragall, Eduardo. 1992.” La Calidad Total como Clave Estratégica”. En Ministerio de Administraciones Públicas (eds.), Calidad Total en los Servicios Públicos y en la Empresa. Madrid. MAP.

Martín-Castilla, Juan Ignacio. 2005. “Guía 2: Planes de Calidad, Innovación y modernización en las Administraciones Locales”. En Guías de Apoyo a la Calidad en la Administración Pública Local, ed.FEMP, Universidad Autónoma de Madrid y Grupo Galgano, Madrid, Ministerio de las Administraciones Públicas.

Martín-Castilla, Juan Ignacio. 2006. “Guía 6: La Gestión por Procesos en la Administración Local. Orientación al servicio público de la ciudadanía”. En Guías de Apoyo a la Calidad en la Administración Pública Local, ed. FEMP, Universidad Autónoma de Madrid y Grupo Galgano, Madrid, Ministerio de las Administraciones Públicas.

McAdam, Rodney and John Donaghy. 1999. Business Process re-engineering in the public sector: A study of staff perceptions and critical success factors. Business Process Management Journal 5 No. 1:33-41.

McAdam, Rodney and Timothy Walker. 2003. An inquiry into balanced scorecards within best value implementation in UK local government. Public Administration 81 No. 4: 873-892.

Mendoza, Xavier. 1991. Técnicas gerenciales y modernización de la administración pública en España”, Papers ESADE No. 71.

Mendoza, X. 1996. “La transformación del Sector público en las sociedades avanzadas del Estado de bienestar al Estado relacional”. Diputació de Barcelona. Colección de Papers de Formación, No. 23:1-19.

Mendoza, Xavier and Vernis, Alfred. 2008. The changing role of governments and the emergence of the relational state. Corporate Governance: The International Journal of Effective Board Performance 8 No. 4: 389-396.

Merino-Estrada, Valentín. 2007. “La dimensión necesariamente estratégica e innovadora del gobierno local”. En Gobierno y Administración Municipal Creativos, ed. FEMP. Madrid.

Merrian, Sharan. 1998. Qualitative Research and Case Study Applications in Education, San Francisco: JosseyBass Publishers.

Metcalf, L., y Richards, S., 1987. Improving Public Management. Londres, Sage Publications.

Milakovich, Michael. 1991. Total Quality Management in the Public Sector. National Productivity Review 19: 195- 213.

Mintzberg, Henry. 1977. Policy as a Field of Management Theory. Academy of Management Review 2:88-103.

Mintzberg, Henry. 1984. La Estructuración de las organizaciones. Barcelona: Editorial Ariel.

Mintzberg, Henry. 1996. Managing Government Governing Management. Harvard Business Review 74 no. 3:75- 83.

Moore, Michael. 1998. Gestión Estratégica y Creación de Valor en el Sector Público. Barcelona: Paidos Estado y Sociedad.

Moore, Michael. 2005. Break-Through Innovations and Continuous Improvement: Two different models of innovative processes in the public sector. Public Money & Management 25 No. 1:43-50.

Mora, Ramón, Lluisa, Moret and Tomás Ezpeleta. 2006. La transversalidad como impulsora de mejoras en la Administración Pública en un contexto de desarrollo de un sistema de servicios locales. Barcelona: Ediciones del Serbal.

Morgan, Gareth. 1986. Images of Organizations, Beverly Hills: C. A., Sage.

Mukherjee, Sanjoy y Ashley Braganza (1994), “Core Process Redesign in the public sector”. Management Services, 38 (6), pp. 6-8.

OCDE. 1991. La administración al servicio del público, Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas, 2da. Edición.

OCDE. 2006. La modernización del Estado: el camino a seguir. Madrid: INAP-OCDE.

Olías de Lima, Blanca. 2001. La nueva gestión pública. Madrid, España: Prentice-Hall.

Olías de Lima, Blanca. 2007. “Rendimiento Institucional, ética y democracia”. En Administración Inteligente, ed. DíazMéndez, Antonio and Eloy CuellarMartín, 179-195, Madrid, Agencia de Evaluación y Calidad, MAP y Ayuntamiento de Alcobendas.

Patton, Michael Quinn. 2002. Qualitative Research and Evaluation Methods (3ª edition), Thousand Oaks: Sage Publications Inc.

Pettigrew, Andrew. 1990. Longitudinal Field Research: Theory and Practice. Organization Science 1 No. 3:267-292.

Pettigrew, Andrew 1997. What is a processual analysis? Scandinavian Journal of Management 13 no. 4: 337- 348.

Pettigrew, Andrew, Rodney Woodman and Kirk Cameron. 2001. Studying organizational change and development: challenges for future research. Academy of Management Journal 44 No. 4: 697- 713.

Prajogo, Daniel y Amrik Sohal, A. 2004. The sustainability and evolution of quality improvement

Programmes- an Australian case study. Total Quality Management 15 No. 2:205-220.

Prats i Català, J. (2000). “La modernización administrativa en las democracias avanzadas: Las políticas de los 80: contenidos, marcos conceptuales y estrategias”. En: Longo, F., y Zafra, M., (eds.), Pensar en lo Público. Barcelona, España, Unión Iberoamericana de Municipalistas y ESADE: 83 145.

Prats i Català, Joan. 2004. De la burocracia al management, del management a la gobernanza. La transformación de las dministraciones Públicas de nuestro tiempo. INAP-Institut Internacional de Governabilitat de Catalunya, Barcelona.

Pollit, C. 1994. “The citizen’s charter: A preliminary analysis.” Public Money & Management 14 No. 2.

Rago, William V. 1996. Struggles in Transformation: A study in TQM, Leadership, and Organizational Culture in a Government Agency. Public Administration Review, 56: 227-234.

Ramió-Matas, Carles. 1999. Desenvolupament organitzatiu de l’ajuntament gerencial. L’Ajuntament gerencial. Reflexions i propostes per gerencialitzar. Diputació de Barcelona y Fundació Carles Pi i Sunyer, Barcelona, Instituto de Ediciones, No. 12.

Ramió-Matas, Carles. 2004. El model directiu a les entitats locals. Jornada sobre la función directiva a les entitats locals, Barcelona, Universitat Pompeu Fabra.

Rhodes, R. A. W. y Dargie, M., Tut, C., 1997. The state of Public Administration. A profeional history. London, Prentice Hall.

Robbins. S y Coulter, M. 1995. Administración. Octava Edición. Pearson Prentice-Hall.

Rosenbloom, D. 2001. “History of Lessons for Reinventors”. Public Administration Review, 61, No. 2:161-165.

Shafritz, J. M., Ott, S., Hyde, A., 1991. Public Management. The Essential Readings. Chicago Illinois, U.S.A, Lyceum Books. Nelson Halls.

Saner, Robert. 2002. Quality assurance for public administration: a consensus building vehicle. Public Organization Review 2 No. 4: 407-415.

Sharitzer, Dieter and Christian Korunka. 2000. New Public Management: Evaluating the success of Total Quality Management and Change Management interventions in Public Services from employees’ and customers’ perspectives. Total Quality Management 11 no. 7:941-953.

Speller, Simon and Abby Ghobadian. 1993. Change for the public sectors. Managing Service Quality, July: 29-32.

Stake, Rbert. 1994. Case Studies”. En Handbook of Qualitative Research, ed. Denzin, Norman e Yvonne Linconl, Thousands, Oaks, 435-454, Sage Publications Inc.

Stake, Robert. 2000. The case study method in social inquiry. En Case Study Method, ed. Gomm, R., Hammersley, M., Foster, P. New York: Sage Publications.

Strauss, Anselm and Juliet Corbin. 1994. Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing grounded theory, 2da. Edición, London: Sage Publications.

Stringham, Shand. 2004. Does quality management work in the public sector?” Public Administration and Management 9 No. 3: 182-211.

Suárez-Barraza, Manuel F. 2007. El KAIZEN: La filosofía de Mejora Continua e Innovación Incremental detrás de la Administración por Calidad Total. México, D. F.: Panorama.

Suárez-Barraza, Manuel F. and Joan Ramis-Pujol. 2008. Process Standardisation and Sustainable Cotinuous Improvement: a closer look at the application of ISO 9000 to Logroño City Council (Spain). International Journal of Quality and Standards 2 No. 1:87-121.

Suárez-Barraza, Manuel F., Tricia Smith and Su Mi Dahlgaard-Park 2009. LeanKaizen Public Service: an empirical approach in Spanish local governments. The TQM Journal 21 No. 2:143-167.

Suárez-Barraza, Manuel F. 2011. La Kata de la Mejora. Editorial Agora Medios, México.

Swiss, James. 1992. Adapting Total Quality Management (TQM) to Government. Public Administration Review 52 no. 4: 7-18.

Tari, Juan José. 2006. Improving service quality in a Spanish police service. Total Quality Management and Business Excellence. 17 No. 3:409-424.

Tenner, Arthur and Irving de Toro. 1997. Process Redesign: The implementation Guide for Managers. Boston, MA: Addison Wesley Longman.

Tinnila, Markku. 1995. Strategic perspective to business processredesign. Management Decision, 33 No. 3:25-34. Torres, Lourdes. 2005. Service Charters: Reshaping Trust in Government-The Case of Spain. Public Administration Review. 65 No. 6:687-699.

Torrubiano-Galante, Juan. 2006. “Guía 5: Modelos de excelencia en el ámbito de la Administración Local”, En Guías de Apoyo a la Calidad en la Administración Pública Local, ed. FEMP, AEC y Grupo Galgano, Madrid, Ministerio de las Administraciones Públicas.

Torrubiano-Galante, Juan. 2007. La Administración Pública sin derroches. Cómo mejora la productividad y la calidad de los servicios públicos. Madrid: Federación Española de Municipios y Provincias y el Grupo Galgano. Van de Ven, Andrew and Marshall-Scott Poole. 1995. Explaining Developments change in Organizations. Academy of Management Review 20 No. 3:510-540.

Yin, Robert. 2003. Case Study Research, Design and Methods. Thousands Oaks, California: Sage Publications.

Ysa, T. (2004). “Partenariados públicoprivados locales: Los casos de Estados Unidos y el Reino Unido”. Tesis Doctoral sin Publicar del departamento de Derecho Constitucional y Ciencias Políticas.Universidad de Barcelona: 1-298.

Yu-Yuan Hung, Richard. 2006. Business Process Management as Competitive advantage: a review and empirical study. Total Quality Management and Business Excellence 17 No. 1:21-40.

Zairi, Mohamed. 1997. Business Process Management: A boundaryless approach to modern Competitiveness. Business Process Management Journal 3 no. 1: 64-80.
Suarez Barraza, M. F., y Ysa, T. (2011). An empirical study of continuous process improvement (CPI) regarding public management in Spanish municipalities. Administración & Desarrollo, 39(53), 75–100. https://doi.org/10.22431/25005227.148

Dimensions

PlumX

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Visitas

198